Voedselproductie en agrariërs: beide zijn het onderwerpen waar de laatste jaren al veel over gezegd en geschreven is, onderwerpen die altijd actueel blijven en waar de meeste mensen wel een mening over hebben. Maar de toon van het gesprek tussen de boer en de consument is de laatste jaren veranderd, en daar wil ik het in deze blog graag over hebben.

Tijdens en net na de tweede wereld oorlog was er niet genoeg voedsel in Nederland. Hierdoor werd er honger geleden. Dit mocht nooit meer voorkomen en dus werd het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) opgericht. Dit leidde tot een succes, want er kwam meer dan genoeg voedsel voor iedereen. De laatste jaren is het niet meer de vraag óf er genoeg voedsel is voor iedereen, maar hóe dat voedsel geproduceerd wordt. De consument eist volledige transparantie. Zij wil graag weten waar en hoe het stukje vlees of de aardappel geproduceerd is en geeft daar het liefst nog een mening over. Het is logisch dat men een mening daarover heeft, want tegenwoordig delen we meningen/ kritieken over films, muziek, het net opgeknapte huis van de buren en dus ook over voedsel. En tot een zekere hoogte juich ik de kritische houding van de consument alleen maar toe. Daardoor houden we elkaar scherp en ontstaan er soms mooie nieuwe ideeën. Maar soms denk ik dat we hierin soms doorslaan en dat we ons teveel laten beïnvloeden door onze emoties.

Representativiteit van de sector

Op verschillende sociale media platformen verschijnen foto’s en filmpjes van dieren in slechte leefomstandigheden en worden er meldingen gemaakt van bijvoorbeeld frauderende mesthandelaren. Dit zijn slechte voorbeelden die helaas nog steeds voorkomen, maar geen representatief beeld geven van de agrarische sector. Ook zijn deze foto’s en filmpjes vaak uit zijn verband getrokken waardoor de situatie erger lijkt dan dat het in werkelijkheid is. Door deze voorbeelden is er bij een bepaalde groep mensen een beeld ontstaan dat agrariërs geen hart voor hun dieren of passie voor hun gewassen hebben. Ook worden deze misstanden gebruikt door dieren en natuur activisten om zo te proberen een negatiever beeld van de sector te schetsen dan dat het daadwerkelijk is.  Wanneer er van dit soort misstanden geplaatst worden op sociale media, reageren mensen vaak de meest hatelijke en aanvallende dingen waarbij de boeren worden weggezet als criminelen. Deze haatreacties vind ik een zorgelijk iets omdat de auteur van deze berichten vaak niet in de gaten heeft dat de woorden die hij/zij schrijft ook gelezen worden door de desbetreffende persoon en de familie van diegene. Daarom denk ik dat het belangrijk is dat er goede gesprekken komen en blijven ontstaan tussen boeren en consumenten om zo een goed beeld van de sector te blijven geven.

Positieve draai geven aan het dialoog

Gelukkig zijn er niet alleen maar negatieve voorbeelden op te noemen over het dialoog in de sector. Zo ontstaan er steeds meer online pagina’s van bedrijven die graag willen laten zien wat er allemaal gebeurd bij hen op het boeren bedrijf. Zo zijn er ook steeds meer bedrijven die open staan voor een bezoekje van geïnteresseerden consumenten. Door het tonen van de gebeurtenissen op het agrarische bedrijf, laat de boer zien open te staan voor een dialoog, maar een dialoog kan natuurlijk niet van één kant gevoerd worden. Daarom roep ik consumenten op om het gesprek aan te gaan met een boer uit de buurt en om zo te ontdekken hoe mooi deze sector daadwerkelijk is. Vaak zijn er door het hele jaar heen verspreid evenementen georganiseerd waarbij je kan proeven aan de agrarische wereld. Bezoek eens de AH buitendag of de boerenerf dag!

Want de agrarische sector is vóór jou!

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *