Keep your mind in balance!

De huidige maatschappij blijft zich ontwikkelen in de hoogste versnelling: studie, werk, vrienden en familie zijn allemaal zaken waarbij het belangrijk is om een balans in te vinden. Het aantal mensen die thuis zitten met een depressie worden angstaanjagend hoger, iedereen is op zoek naar een balans in zijn leven. De balans vinden is als een wandeling op een touwbrug, waarbij je altijd op zoek bent naar je evenwicht. De druk om succesvol te zijn neemt toe en met deze druk moet je kunnen dealen. in de komende blog’s neem ik jullie mee in het studentenleven en hoe je ervoor zorgt dat je lichamelijk en fysiek in balans bent.

Druk om te presteren

‘Goed naar je lichaam luisteren’, het klinkt simpel alleen in de praktijk blijft het soms lastig. Mensen ervaren altijd een vorm van prestatiedruk in hun dagelijks leven, maar je blijft zelf de eindverantwoordelijke voor de druk die je jezelf oplegt.

Regelmaat de sleutel tot succes.

Rust en regelmaat, dit zijn de twee zaken die ervoor zorgen dat je de juiste balans kan vinden in het leven. Dit zal niet altijd mogelijk zijn, bijvoorbeeld in het studentenleven. Als je een avondje gaat stappen kan je het wel vergeten dat je om 23:00 uur in je bed ligt, tegenwoordig begint het uitgaansleven pas na 12 uur. Maar kan je hierdoor niet meer een gebalanceerd leven leiden?

Aantal tips om voor meer regelmaat te zorgen.

  1. Maak een planning en print deze uit. Door een planning tastbaar te maken kun je zelden zaken over het hoofd zien, wanneer een planning is gemaakt zijn er altijd zaken die veranderen en op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer.
  2. Plan rust momenten. Tijdens het studeren heeft het geen zin om 6 uur achter elkaar te leren want meestal na een uur is je concentratie al weg. Zorg dus voor momenten dat je even andere dingen gaat doen dan in je boeken kijken.

De natuur heeft altijd tijd voor je!

Geen wachttijden, strikte tijdschema’s, defecten treinen of andere zaken die ervoor kunnen zorgen dat je de bus mist en niet op tijd bent. De natuur kent geen vertraging. De perfecte omgeving waarin je jezelf weer kan resetten en opladen. Je energie is te vergelijken met een benzine tank die langzaam leegloopt. Elke dag begin je met goede moed, maar door diverse oorzaken raakt je brandstof beetje bij beetje op. Hierdoor is het van belang om af en toe bij te tanken en je brandstoftank bij te vullen. Dit kan op diverse manieren, een goed voorbeeld hiervan is een wandeling door het park of bos om weer goed tot jezelf te komen.

Studeren is topsport,

Na 6 jaar zes keer in de week trainen vond ik het wel mooi geweest en besloot ik te stoppen met voetbal, vervolgens besloot ik om te gaan studeren aan de HAS in den Bosch. Tijdens de verloop van mijn studie heb ik een aantal zaken uit mijn topsport verleden meegenomen. De volgende lessen zijn mij bijgebleven; 1. Nooit opgeven altijd door gaan. 2. Wanneer er bepaalde struikel vakken zijn vraag dan mede studenten om hulp. 3. Zorg dat je voldoende tijd in een bepaald vak steekt zodat je aan het eind kunt zeggen dat je er alles aan hebt gedaan om dit vak te behalen.

Ik hoop dat jullie geïnspireerd zijn door deze tips, heb je zelf nog bepaalde manieren die jouw helpen bij het studeren laat het me weten in de reacties!

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *