Household Name: Donald Trump´s affaire met Pizza Hut

Welkom bij de eerste review van deze blog. De podcast die vandaag wordt besproken is een aflevering van een podcast genaamd Household Name. Household Name is een Amerikaanse podcast dat interessante verhalen vertelt achter de grootste en bekendste bedrijven in de Verenigde Staten. De aflevering die vandaag wordt besproken gaat over Pizza Hut. In 1995 ging het niet zo goed met de verkoopresultaten van een nieuw product en daarom werd besloten om een nieuwe reclamecampagne op te starten met niemand minder dan Donald Trump en zijn toenmalige vrouw Ivana. Gezien het feit dat Donald Trump nu president is van de Verenigde Staten, leek het mij interessant om te luisteren hoe Pizza Hut en de bedenkers van de reclamecampagne dachten over Donald Trump en hoe het was om met hem samen te werken.

Het begin van een nieuwe campagne

De podcast begint met uit te leggen dat Pizza Hut een nieuwe pizza had ontwikkeld (een pizza met kaas in de korst), maar dat deze niet goed verkocht. Vervolgens wordt door de bedenkers van de campagne, Janet Lyons en Michael Campbell, uitgelegd hoe de campagne tot stand is gekomen en hoe het was om met Donald Trump samen te werken. Wat ik erg goed vind aan dit begin is dat je een goed beeld krijgt van hoe een reclamecampagne wordt gemaakt. Dit is iets waar ik niks van af weet en ik vond het goed dat Janet en Michael hier in detail op ingingen. Verder werd duidelijk dat bedenkers van de reclame positief waren over de samenwerking met Donald Trump. Dit vond ik verrassend omdat men meestal vrij negatief over hem is en ik vond het eigenlijk best verfrissend om te horen dat er mensen zijn die iets positiefs over hem te zeggen hadden.  

Het merk Trump

Vervolgens gaat de aflevering dieper in op wie Donald Trump was in de jaren 80 en 90  en hoe hij een ster/merk werd in de Verenigde Staten. Dit vond ik interessant omdat ik Donald Trump voornamelijk ken vanwege zijn presidentschap en dit deel gaf mij een inkijk in wie hij was voor zijn presidentschap. In die tijd stond Trump er financieel niet goed voor en de podcast gaat in op de verschillende producten en reclamecampagnes waar hij zijn naam aan had verbonden en waarom dit uiteindelijk heeft geleidt tot het merk Trump dat we nu kennen. Vervolgens gaat men kort in op wat de bedenkers van het presidentschap van Donald Trump vinden. Persoonlijk vond ik dit minder interessant omdat het meer om de persoonlijke meningen van de bedenkers gaat en naar mijn mening weinig te maken had met de reclamecampagne van Pizza Hut.

Een confrontatie met Hillary

Als laatste wordt door de redactie van Household Name verschillende interessante weetjes vertelt  die zij te weten zijn gekomen tijden het onderzoeken van deze aflevering. Zo bleek Pizza Hut in 1999 een reclame hadden gemaakt tegen Hillary Clinton toen zij zich verkiesbaar wilde stellen als senator van New York. Daarnaast bleek dat één van de bestuursleden van Pizza Hut een donateur was van haar republikeinse tegenstander. Hierdoor kreeg de reclame een extra politieke lading. Dit vond ik grappig om te horen aangezien Donald Trump en Hillary Clinton elkaars tegenstanders waren tijdens de presidentsverkiezingen in 2016. Ik betrapte mij erop dat ik moest lachen om de gedachte dat in 1999 al een soort van confrontatie was tussen deze twee personen. Hoewel deze weetjes niet direct te maken hebben met de rode draad van het verhaal, kon ik het waarderen dat de makers de moeite hebben genomen om dit na afloop van de aflevering met de luisteraar te delen. Dit gaf mij het gevoel dat ze erg enthousiast waren over het onderwerp en dat ze de luisteraar echt iets willen leren.

Stijl van de podcast

De podcast wordt als een soort tv-reportage gepresenteerd. Er worden verschillende mensen geïnterviewd die betrokken waren bij de reclamecampagne van Pizza Hut met Donald Trump. Daarnaast geeft de podcast de indruk dat er veel tijd en veldwerk in heeft gezeten. De podcast volgt een bepaalde chronologische volgorde en er wordt afwisselend gesproken door de presentator en door de mensen die worden geïnterviewd. Je kan duidelijk horen dat de interviews op verschillende momenten zijn en dat deze later in elkaar zijn gemonteerd om er een beknopt en duidelijk verhaal van te maken. Deze stijl doet mij denken alsof je naar een aflevering van tegenlicht aan het luisteren bent. Persoonlijk vond ik dit erg leuk en dat maakte het makkelijker om er naar te luisteren. Dit komt omdat het een soortgelijke stijl is die je vaak op tv ziet en daardoor kwam het vertrouwt over.

Eindoordeel

Persoonlijk vond ik het stuk waarin werd verteld hoe de reclamecampagne werd bedacht en hoe het was om met Donald Trump te werken het meest interessant. Ik vond het alleen jammer dat men in deze aflevering ook inging op het presidentschap van Trump omdat dit volgens mij niet veel toevoegde aan het verhaal. Verder vond ik de stijl waarmee het werd gepresenteerd erg goed naarmate ik er meer naar ging luisteren. Over het algemeen vond ik het een goede aflevering en wil graag de andere afleveringen van Household Name gaan luisteren.

Heb jij een andere mening? Ben je geïnteresseerd geraakt in Household Name? Of heb jij een podcast die ik zou moeten luisteren? Laat dan een reactie achter.

Household Name is te vinden op verschillende podcast services en op: https://www.businessinsider.com/household-name

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *